„Aktywna tablica”
W 2022 roku realizowana jest kolejna edycja Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych „Aktywna tablica” na lata 2020-2024. Beneficjentem tego programu jest nasza placówka. Jednym z warunków pozyskania środków było wniesienie 20% wkładu własnego. Szkoła otrzymała dofinansowanie w wysokości 43750,00 tysięcy zł, w tym dotacja wyniosła 35000,00 tysięcy, a wkład własny 8750,00 tysięcy. Zakupiono trzy monitory interaktywne, pakiet programów mTalent przeznaczonych do nauki i stymulowania rozwoju uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego oraz korzystających z pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz przeznaczonego do nauki i stymulowania rozwoju uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego oraz korzystających z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zakupione pomoce są niezwykle przydatne w procesie edukacji naszych wychowanków.
Iwona Polniaszek
PLAN PRACY ZESPOŁU TIK ZWIĄZANY Z PROJEKTEM „AKTYWNA TABLICA” REALIZOWANYM W Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Lipowej
ROK SZKOLNY 2022/2023
PLAN DZIAŁANIA
DZIAŁANIA | ODPOWIEDZIALNE OSOBY | OSIĄGNIĘCIE CELU |
Przekazanie Radzie Pedagogicznej informacji na temat realizacji programu ,, Aktywna tablica” | Dyrektor | Zapoznanie RP z zasadami uczestnictwa w programie i korzyściami płynącymi z jego realizacji. |
Utworzenie na stronie internetowej szkoły zakładki „Aktywna tablica”. | Koordynator szkolny, administrator strony www | Zakładka ,, Aktywna tablica”. |
Umieszczenie na stronie szkoły planu działań „Aktywna tablica’’. | administrator strony www, koordynator szkolny TIK we współpracy z zespołem. | Przekazywanie na bieżąco uczniom, nauczycielom, rodzicom, partnerom informacji na temat tego, co dzieje się w szkole w związku z udziałem placówki w programie „Aktywna tablica’’. |
Aktualizowanie zakładki „Aktywna tablica” o nowe linki do stron oraz pomysły, które mają służyć uczniom oraz nauczycielom. | Nauczyciele przedmiotowi we współpracy z koordynatorem szkolnym, administrator strony www. | Stworzenie szkolnej bazy programów edukacyjnych do dyspozycji uczniów oraz nauczycieli na stronie internetowej szkoły. Przedstawienie możliwości wykorzystania Internetu do nauki, podczas odrabiania prac domowych lub poszukiwania informacji np. na lekcjach. |
Powołanie zespołów samokształceniowych. | Koordynator | Wspieranie dyrektora szkoły i nauczycieli w zorganizowaniu pracy szkoły z wykorzystaniem TIK. |
Przeprowadzenie szkoleń i warsztatów dla nauczycieli na temat bezpiecznego i nowoczesnego korzystania z narzędzi TIK. | Firmy zewnętrzne, zespół TIK | Wzbogacenie wiedzy na temat skutecznego zastosowania narzędzi. Dzielenie się zdobytą wiedzą z innymi nauczycielami. |
Przeprowadzenie lekcji koleżeńskich z wykorzystaniem tablicy interaktywnej i nowoczesnych narzędzi TIK. | Wszyscy nauczyciele. | Nauczyciele są świadomi ogromnych korzyści wynikających z korzystania z tablicy interaktywnej i narzędzi TIK. |
Systematyczne wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi TIK | Wszyscy nauczyciele. | Lekcje aktywizujące uczniów do samodzielnej pracy, wspomagające proces uczenia się i rozwijania zainteresowań. |
Kontakt z rodzicami i uczniami za pomocą narzędzi TIK. | Wszyscy nauczyciele. | Kontakt z rodzicami, uczniami i innymi nauczycielami za pomocą komunikatora w dzienniku elektronicznym, emailów, telefonów, strony internetowej szkoły. |
Podsumowanie działań w ramach programu „Aktywna tablica”. | Dyrektor, zespół TIK. | Wyciągnięcie wniosków – korzyści. Przedstawienie sprawozdania Radzie Pedagogicznej. |
Opracowanie:
Szkolny koordynator mgr Iwona Polniaszek
ZESPOŁY SAMOKSZTAŁCENIOWE W RAMACH PROGRAMU „AKTYWNA TABLICA”
DZIAŁANIA | OSOBA ODPOWIEDZIALNA | |
ZESPÓŁ SAMOKSZTAŁCĄCY | Przygotowanie i przesłanie informacji – notatki (notatka powinna zawierać datę spotkania oraz listę osób uczestniczący w zespole z podpisami) koordynatorowi w jaki sposób wykorzystano i włączono TIK podczas zajęć na poszczególnych edukacjach. Wszyscy członkowie zespołu przygotowują po 1 scenariuszu z wykorzystaniem TIK podczas zajęć – scenariusze zastają przesłane koordynatorowi w celu umieszczenia ich w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli. Nauczyciel, który zrealizuje lekcję z wykorzystaniem TIK, zaznacza to w dzienniku przy temacie wpisując TIK. | nauczyciele klas 1-3 nauczyciele klas 4-8 |
- Szkolenie WOM – szkolenie dla koordynatorów
- Szkolenie ze sprzętu, który został zakupiony w ramach programu – muszą w nim wziąć udział wszyscy nauczyciele– (notatka ze szkolenie , data, czas trwania, ilość ob./nb.).
- Członkowie zespołu ds. TIK muszą wziąć udział w szkoleniu, webinarium itp. dotyczącym TIK itp.
- Minimum 5 lekcji z wykorzystaniem TIK tygodniowo na oddział. Może być więcej. Jeśli tydzień będzie miał np.3 dni szkolne to dalej mają być zrealizowane min. 5h.
- Zaznaczamy zrealizowany zaznaczając TIK ( w dzienniku Librus).
- Koordynator tworzy tabelę z zrealizowaną ilością tematów z poszczególnych oddziałów.
- Co 2 tygodnie każdy wychowawca przesyła do koordynatora wykaz tematów TIK z datami i nazwiskiem osoby, która go zrealizowała.
- Lekcja informatyki to zawsze TIK.
- Organizacja 2 lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK – może to być dowolna lekcja – koordynator może wyznaczyć nauczycieli, którzy mają przygotować taką lekcję ze scenariuszem w formie papierowej.
- Koordynator zamieszcza scenariusze zajęć w ramach współpracy nauczycieli w międzyszkolnej sieci współpracy szkół.
- Koordynator powołuje zespoły samokształceniowe, których zadaniem jest przygotowanie i przesłanie informacji – notatki (notatka powinna zawierać datę spotkania oraz listę osób uczestniczący w zespole z podpisami) koordynatorowi w jaki sposób wykorzystano i włączono TIK podczas zajęć na poszczególnych przedmiotach.
- Nauczyciel, który zrealizuje lekcję z wykorzystaniem TIK, zaznacza w dzienniku -wykorzystanie TIK.
- Wf jest wyłączony z realizacji.