„KSIĄŻKA MOIM PRZYJACIELEM’’
PROJEKT EDUKACYJNY „ KSIĄŻKA MOIM PRZYJACIELEM’’
Realizowany w klasach I-VI oraz w oddziale „0”
w Szkole Podstawowej im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Lipowej
2015/2016
Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na wartościowych
i szczęśliwych ludzi.
Jest na to sposób – Czytajmy dzieciom książki.
W świecie telewizji i komputera książka przestała być konkurencją na atrakcyjne spędzenie wolnego czasu. Większość uczniów sięga jedynie po lektury szkolne a i te są zastępowane nie rzadko przez różnego rodzaju opracowania lub adaptacje filmowe. Dla wielu dzieci czytanie staje się nudnym obowiązkiem, a nie przyjemnością. Problem czytania nie powinien być tylko troską szkoły i nauczycieli, ale wspólną pracą nauczycieli i rodziców. Wyjściem na przeciw temu wyzwaniu jest niniejszy projekt. Zaproponowane zadania mają na celu przyczynić się do bliższego kontaktu dzieci z książka w taki sposób, by stało się to dla nich ciekawą przygodą. Projekt realizowany będzie w klasach od I -VI szkoły podstawowej oraz w oddziale „0”.
Czas realizacji: kwiecień- czerwiec
Cele ogólne:
– Rozbudzenie zainteresowań czytelniczych,
– poznawanie utworów literatury dziecięcej (opowiadań, wierszy, bajek, baśni,
legend) z jednoczesnym ukazaniem książki w życiu człowieka,
– zmotywowanie uczniów do korzystania z biblioteki szkolnej.
Cele edukacyjne projektu:
- Wprowadzenie dzieci w świat literatury.
- Zachęcenie rodziców do systematycznego i głośnego czytania dzieciom.
- Wzbogacenie słownictwa dzieci.
- Zachęcenie do samodzielnego poszukiwania literatury przez dzieci.
- Kształtowanie nawyku słuchania i opowiadania.
- Stworzenie okazji do prezentacji umiejętności samodzielnego czytania
i opowiadania. - Zapoznanie z zasadami korzystania z książek, wdrażanie do dbałości o ich czysty
i estetyczny wygląd. - Integrowanie grupy poprzez prace i zabawę (prace plastyczne, kącik czytelniczy,
wycieczki do biblioteki, gazetki klasowe poświęcone książce). - Rozwijanie wrażliwości na słowo pisane.
- Wyrażanie swoich uczuć słowami i czynami.
- Eliminowanie negatywnych zachowań i emocji, wyciszenie dzieci.
Metody:
-poszukujące i problemowe: dyskusja
– przekład intersemiotyczny
– drama (inscenizacja, scenki dramowe),
– praktycznego działania: czytanie, słuchanie, opowiadanie,
– konkursy;
Przebieg projektu :
- Zadaniem dla uczniów klasy I i oddziału „0” jest wspólne z rodzicami przeczytanie wybranej książki z biblioteki szkolnej oraz wykonanie zakładki do książki ( technika dowolna) do końca maja.
- Zadaniem dla klas II-VI jest przeczytanie dowolnej książki z biblioteki ( oprócz lektur szkolnych), oraz przygotowanie krótkiej prezentacji na temat wybranej pozycji w formie ustnej i narysowanie (dowolną techniką w formacie A4) wybranej sceny z przeczytanej książki. Termin: koniec maja.
- Prezentacja książki i wykonanych plakatów.
- Ocena wystąpień i prac uczniów.
Jury oceniać będzie:
– technikę oraz estetykę wykonanej pracy,
– znajomość książki,
– ciekawy sposób prezentacji książki.
- Zwycięzcy otrzymają dyplomy oraz nagrody książkowe.
Podsumowanie projektu i ewaluacja.
Sylwia Torzewska