OTOCZENIE W PEDAGOGICE MARII MONTESSORI (PRZEDSZKOLE)
Otoczenie dziecka w pedagogice Marii Montessori jest rozumiane bardzo szeroko. To nie tylko budynek, sale przedszkolne, wyposażenie, znajdujące się w salach rośliny czy zwierzęta, ale przede wszystkim zgromadzony w nich materiał, tzw. pomoce. Są one zaprojektowane i zorganizowane w taki sposób, by zaspokoić naturalną potrzebę aktywności, ruchu i manipulowania. W myśl zaleceń Marii Montessori, otoczenie zawiera liczne „impulsy” mające pobudzić dziecko do pro rozwojowego działania, sprzyjając jednocześnie koncentracji, dzięki czemu stwarza optymalne warunki do wystąpienia zjawiska „polaryzacji uwagi”.
![](https://zsplipowa.pl/wp-content/uploads/2020/11/IMG_20190920_145608-1024x1024.jpg)
Metoda Marii Montessori obejmuje 5 obszarów:
- Życie codzienne:
Ćwiczenia z tego działu służą wspieraniu dziecka w nauce samodzielności, ponieważ odpowiadają naturalnej aktywności dziecka. Podczas tych ćwiczeń dzieci kształcą małą motorykę oraz koordynację wzrokowo – ruchową. Dzięki pomocom z tego działu, dzieci nabywają większą sprawność manualną i coraz swobodniej poruszają się w otoczeniu.
![](https://zsplipowa.pl/wp-content/uploads/2020/11/IMG_20190916_145900-1024x1024.jpg)
![](https://zsplipowa.pl/wp-content/uploads/2020/11/IMG_20190920_145057-1024x1024.jpg)
![](https://zsplipowa.pl/wp-content/uploads/2020/11/IMG_20190920_150941-1024x1024.jpg)
- Sensoryka:
Za pomocą materiału sensorycznego wzmacniany jest rozwój dziecięcych zmysłów, poprzez konkretne ćwiczenia .Ćwiczenia z materiałem z tego działu mają szczególne znaczenie dla doskonalenia umiejętności rozróżniania kształtów i wielkości za pomocą wzroku i dotyku. Dzieci na konkretnych materiałach rozróżniają dźwięk, zapach i smak.
![](https://zsplipowa.pl/wp-content/uploads/2020/11/IMG_20190920_150406-1024x1024.jpg)
- Matematyka:
Materiał matematyczny przedstawia dziecku precyzyjne pojęcia za pomocą konkretnego materiału . Prowadzi on od konkretnego doświadczania pojęć podstawowych do abstrakcyjnego myślenia. Ćwiczenia rachunkowe umożliwiają dziecku rozwój i uczenie się logicznego myślenia.
![](https://zsplipowa.pl/wp-content/uploads/2020/11/IMG_20190920_150306-1024x1024.jpg)
![](https://zsplipowa.pl/wp-content/uploads/2020/11/IMG_20190920_150353-1024x1024.jpg)
- Język:
Materiał językowy na etapie przedszkolnym wprowadza dziecko w naukę czytania i pisania. Materiał z tego działu uwzględnia zasadę stopniowania trudności i dostosowany jest do rozwojowych potrzeb dziecka.
![](https://zsplipowa.pl/wp-content/uploads/2020/11/IMG_20190918_144606-1024x1024.jpg)
![](https://zsplipowa.pl/wp-content/uploads/2020/11/IMG_20190918_144633-1024x1024.jpg)
- Kultura:
Materiał ten zawiera w sobie wiedzę w obrębie geografii, biologii, astronomii oraz zoologii. Dział jest szczególnie ważny dla dzieci ze względu na rozwijanie w nich poczucia odpowiedzialności za środowisko.
![](https://zsplipowa.pl/wp-content/uploads/2020/11/IMG_20190920_145748-1024x1024.jpg)
![](https://zsplipowa.pl/wp-content/uploads/2020/11/IMG_20190920_145829-1024x1024.jpg)
![](https://zsplipowa.pl/wp-content/uploads/2020/11/IMG_20190920_150204-1024x1024.jpg)
![](https://zsplipowa.pl/wp-content/uploads/2020/11/IMG_20190920_150221-1024x1024.jpg)
![](https://zsplipowa.pl/wp-content/uploads/2020/11/IMG_20190920_150301-1024x1024.jpg)
„Zadaniem rodziców i nauczycieli jest organizowanie takiego otoczenia w domu, przedszkolu i szkole, aby wspierać rozwój dziecka. […] Otoczenie stanowi tu tło prawdziwego, wewnętrznego rozwoju.” Maria Montessori
Karolina Kurowska – Kasperek